Ode aan de lust: films, lezingen, performances in EYE

Duizend titels maar liefst herbergt de eroticacollectie van EYE Filmmuseum, maar zelden worden de films uit het blik gehaald. Cinema Erotica geeft filmwetenschappelijk fatsoen het nakijken en brengt een ode aan de lust met historische curiosa, films van hedendaagse kunstenaars, lezingen en muziek. Cinema Erotica viert de sensualiteit, schrikt niet terug voor schaamtevolle schaduwkanten als seksverslaving en geeft een rijk overzicht van verleidelijke filmgeschiedenis: van Jean Genets Un chant d’amour (1950) tot Mulholland Drive (2001) van David Lynch, van Bettie Page tot Isabelle Huppert.

Erotiek is altijd ‘in the eye of the beholder’ zoals de Engelsen zeggen: zo veel kijkers, zo veel verlangens. Geen betere plek dus voor voyeurs dan de zalen van het filmmuseum, waar oog en oor lustvol worden bediend.

Seks en sensualiteit
Cinema Erotica biedt een waaier van smaken: het programma strekt zich uit van vroeg 20ste-eeuwse homemovies tot virtual reality en omvat een twintigtal erotische klassiekers. Ook zijn er specials waarin specifieke thema’s aan bod komen, zoals ‘literatuur en erotiek’ met Stephen Frears’ Dangerous Liaisons (1988) en ‘100 jaar Freud in Nederland’, een special over psychoanalyse met Shame (2011, Steve McQueen). De geschiedenis van de seksfilm trekt voorbij in ‘Sexy Trailer Show’, een compilatie van trailers uit de EYE-collectie, en op het programma staat ook een zinnelijke VR-experience en een TedX-lezing over seksualiteit, sensualiteit en design.

Taboedoorbrekend
Tot de geselecteerde klassiekers behoren onder meer de beroemde erotische parabel L’empire des sens (1976) van Nagisa Ôshima en David Cronenbergs geruchtmakende fetisj-vertelling Crash (1996); ook is er aandacht voor zelden vertoonde kunstenaarsfilms van Andy Warhol, Marina Abramović en Sanne Sannes. Sterren van de stille films als Asta Nielsen – haar opwindende gauchodans in Peter Urban Gads Afgrunden (1919) was taboedoorbrekend – zijn te zien naast hedendaagse actrices als Scarlett Johansson, die als ‘The Female’ haar dodelijke seksuele energie gestalte geeft in Under the Skin (2013, Jonathan Glazer).

Geef een reactie