CabaretDansjazzKlassiekMuziektheaterPodiumToneelZSlider

Cultuur in the spotlight op de laatste dag van de uitmarkt 2017

De afgelopen dagen waren er meer dan 360 verschillende voorstelling te zien op de Uitmarkt. 360 snippets die een preview gaven van wat de culturele wereld op de planken gaat brengen het komend theater seizoen. Het is alleen onmogelijk om alles te zien, zo groot(s) is de Uitmarkt.

Klassiek, jazz en experimentele muziek stonden geprogrammeerd in het kolossale Muziekgebouw en het Bimhuis, net iets buiten de routing van de Uitmarkt. Wie daar langs ging kon een kijkje genomen bij de elektronische speeltuin. Daar kon het publiek kennismaken en zelf aan de slag met allerlei vernuftige elektronische speeltjes om zelf muziek mee te maken.

In het Bimhuis speelde De Caravan in een volle bak hun improvisatie jazz. Net als het gebouw, dat vele hoogteverschillen heeft en uit allerlei hoeken en gaten bestaat, speelden ze ook op die manier zodat het bleef boeien. Het publiek ging op reis met de Caravan. De jonge musici reizen van Oost naar West, door de wereld van klassiek, jazz en volksmuziek. De Syrische ud-virtuoos Jawa Manla, vioolfenomeen Emmy Storms, percussietovenaar Jeroen Batterink en pianist/componist Julian Schneemann spelen Arabische klanken en Ierse deuntjes, waarbij ze zich van grenzen niets aantrekken.

Een alternatieve modeshow met een aanklacht tegen fleece stof. Dit vanwege de milieuvervuiling van fleece, waarbij plastic in het water wordt achtergelaten na elke wasbeurt. Een kleurrijk geheel op een prachtige lokatie, Mediamatic aan het water, waar meer duurzame initiatieven als Tempeh ware (eetbare schaaltjes gemaakt van schimmels) te zien waren. Het publiek “Wist niet dat we dit hadden in Amsterdam.”

Uiteraard was het aandeel cabaret ook goed vertegenwoordigd op de uitmarkt. Zo kon je binnenvallen bij het voorproefje van Lonneke Dort, die net de AKF Sonneveld prijs had gewonnen. Cabaret is humor die door iedereen anders beleefd kan worden. Lonnekes stijl was recht voor zijn raap, schokkerend en nogal grof bij tijd en wijle. “Dorst, dorst naar worst” was een van haar teksten, wat een goed beeld schept van haar voorsteling.

In het immense Scheepvaartmuseum stond het beroemde dansgezelschap Scapino op de planken en danste ‘Don’t you want me baby’ met drie dansers in blauwe gewaden. Een boeiend schouwspel, of wellicht beter: Blauwspel. De zangeres van Lou had een prachtige hele hoge heldere stem en lekker zomerse klanken klonken over het parkeerterrein. Met de zon in haar spiegelbril was de blauwe lucht en een paar bomen mooi gereflecteerd.

Het Amsterdam Fringe Festival organiseerde De Vrije Uitloop, het tofste theatrale kippenhok van de Uitmarkt. Daarop werd ook een modeshow gehouden, waar werd aangegeven dat het niet uit maakt welke gender je hebt.

Jolene zong afwisselend van sterke hooks en de sfeer van de liedjes wisselen overtuigend en soepel van intiem naar groots en van vurig naar melancholiek. Het resulteerde in een pakkend geheel waar rauwe emotie werd uitgedrukt in oprechte teksten en een opzwepende mix van sterke electro pop.

Bij Nemo werden de kinderen vermaakt met wetenschap en konden ze zelf knutselen. Er waren ook korte filmpjes en voorstellingen in verband met de Uitmarkt. Een van die voorstellingen was getiteld ‘Dansen zonder koord’. Deze was in een paar dagen gemaakt speciaal voor de Uitmarkt. Een vrije dansvorm die maar doorging, als een vlieger die maar in de lucht blijft vliegen.

Terug bij de dans die plaatsvond onder een prachtig open dak met daarin een metalen zonneweb. De Gross Dance Company liet daar zien wat ze allemaal kennen en kunnen. Het stuk ‘what do we know’ was organisch ontstaan, vertelde de choreograaf van het stuk. Vrienden gemaakt met vluchtelingen uit Syrië en die vertelden hun vluchtverhaal. Zijn associaties met die verhalen was in een boeiende solo dans omgezet. ‘Day Time Moon’ gaat pas in oktober 2018 in première en gaat over een apocalyptisch gevoel, iets erg intens. Deze dans werd solo op spitzen gedaan en voor het publiek bijft dat iets onbegrijpelijks dat men op je tenen zo elegant kunt dansen.

Behalve muziek, theater en dans waren ook de musea aanwezig; Het van Gogh museum had een mooie manier gevonden om de aandacht te vragen voor Vincent van Gogh in Japan. Van Gogh bewonderde Japan. In zijn schilderij Amandelbloesem (1890) is goed te zien hoe hij zich liet inspireren door Japanse prentkunst. De wereldberoemde boom uit de Amandelbloesem was tot leven gewekt: hij was driedimensionaal en maar liefst 4 meter hoog. Onder deze reusachtige boom konden bezoekers een spectaculaire 3D foto maken van zichzelf  laten maken.

Er was nog veel meer te zien en te beleven op de Uitmarkt 2017, net als het hele jaar door in het land.
Uitmarkt 2017 liet zien dat er voor ieder wat wils is. Of het nou gaat over muziek, dans, theater, poëzie, cabaret of een mengeling van al die stijlen: Cultuur leeft, cultuur beleeft!

Foto’s (c) Hans Kreutzer

Geef een reactie