PodiumZhighlight

Jeroen Kant – Nooit Genoeg

Jeroen Kant werd geboren in 1982 in het rustige Woudrichem, gelegen aan de Waal. Momenteel woont de muzikant in een oud vervallen huisje ergens in een Brabants gehucht in de nabijheid van Heusden. Naast wat muizen in de keuken en wat ratten in de schuur, huist er nog een koolmees in zijn brievenbus. De enige buren in de weide omtrek liggen op de tweehonderd jaar oude Joodse begraafplaats naast het huis. Omgeven door het groen, de rust en de stilte schrijft Jeroen zijn mooie Nederlandse liedjes en gedichten vol liefde, humor en zelfspot. Ook het water is een grote inspiratie bron voor Jeroen. Als hij met zijn eigen boot op de Biesbosch is vind hij de rust die nodig is om te werken aan nieuw materiaal.

De titel van zijn laatste album ‘De Lafaard Kapitein’ is een logisch gevolg voor zijn liefde voor het water. De Nederlandse pers sprak al van vergelijkingen met Boudewijn de Groot en Bram Vermeulen, maar die gelijkenis kan ik niet vinden. Als ik Jeroen dan toch met een kleinkunstenaar moet vergelijken dan eerder met Dimitri van Toren. In 2009 verscheen het eerste album ”T Komt Wel Goed’ en twee jaar later volgde ‘Goud Of Op Je Bek Gaan’. In datzelfde jaar won hij de publieksprijs van de Grote Prijs van Nederland. In 2013 was er dan het derde album ‘ De Lafaard Kapitein’ en in datzelfde jaar was Jeroen een zomer lang te zien op TV in het programma, De Beste Singer Songwriter Van Nederland.

11885323_10153595688474860_5280182362349608410_nNu is er het nieuwe album ‘Nooit Genoeg’ en dat album gaat Jeroen promoten met zijn nieuwe band, Jeroen Kant en de Sheriffs. Het album verschijnt op het onafhankelijke label Bastaard Platen, dat Jeroen samen met collega liedjesschrijver Mathijs Leeuwis runt. Voor zijn mede muzikanten heeft Jeroen niet ver gezocht, want de Sheriffs bestaan uit zijn vriendin Judith Renkema op contrabas en bas, producer van het album Gabriël Peeters op drums, percussie, piano en orgel. Het laatste lid is Mathijs Leeuwis, de mede eigenaar van Bastaard Platen en hij bespeelt de pedalsteel, de elektrische gitaar en de bariton. Jeroen zelf neemt buiten de zang ook de akoestische en de elektrische gitaar voor zijn rekening. Jeroen zorgde tevens voor de tekst en de muziek van alle nummers en het album werd opgenomen in de Uncle Gabe’s Sound Studio te Eindhoven.

‘Nooit Genoeg’ is mijn eerste kennismaking met deze Nederlandse muzikant en ik was dan ook benieuwd of deze jongeman mij kon verrassen. De titelsong ‘Nooit Genoeg’ is de zeer sterke opener van het album. Kant heeft een aangename stem en de instrumentale arrangementen klinken heel modern. Het nummer gaat over de hedendaagse maatschappij die altijd meer wil zonder er veel moeite voor hoeven te doen. Het is voor mij tevens het beste nummer op het album. Heel sober is ‘Een Zucht’, een nummer waarin een man die bijna op pensioen gaat, terugblikt op zijn leven zonder opwinding. Jeroen’s vader, wiens leven niet verliep zoals hij dat gewenst had, stond model voor dit nummer. Er komt iets meer tempo en melodie in ‘Halve Cent’, dat een zeer sterk refrein heeft.

Jeroen Kant zoekt ook regelmatig andere muziek genres op. Zo heeft ‘Leugens’ een knap en Latijns Bosa Nova ritme en met ‘Vast Vast Vast’ gaat de muzikant de country weg op. Kant is ook bezorgd om de natuur en met een lied over dit onderwerp sluit hij zijn vierde album af. ‘De Hemel Huilt’ was oorspronkelijk een gedicht, maar Jeroen heeft er prachtige, beklijvende muziek aan toegevoegd. Dit nummer bewijst nog maar eens dat Jeroen Kant een tekst kan schrijven met inhoud. Hij is geen wereld vreemde muzikant, zijn teksten zijn verhalen over de maatschappij, de natuur, de liefde. Zaken waarmee de Nederlandse muzikant bezig is. De eigenzinnige Brabantse songwriter brengt met ‘Nooit Genoeg’ een volwassen album uit. Ik ben niet omver geblazen door dit album, maar ik heb me zeker ook niet verveeld. ‘Nooit Genoeg’ is voor mij een aangename kennismaking met Jeroen Kant. (Bastaard Platen) (7/10)

Geef een reactie